Organiseren vanuit klantperspectief

Operational Excellence

“Internalisering is het proces waarbij mensen zich (…) bepaalde sociale regels eigen maken, zodat deze regels na verloop van tijd niet langer worden beschouwd als van buitenaf opgelegde voorschriften, maar als richtlijnen die men zelf heeft gekozen.”, aldus Wikipedia.

Bij een procesverbetering zijn organisaties geneigd zich te richten op efficiëntie. Zo kun je blijven doen wat je deed, maar dan beter en efficiënter. Dit is een makkelijke en veilige weg en minder avontuurlijk dan te denken vanuit werkelijke operational excellence.

“If you always do what you always did, you will always get what you always got” – Albert Einstein

Procesgericht werken is ingrijpender. Het vraagt van een organisatie om te starten met een externe focus, ofwel het klantperspectief, in plaats van een interne en dus naar binnen gerichte blik. Het vereist echt leiderschap om de organisatie te kantelen en de medewerkers mee te nemen in dit veranderproces.

metafactory java codegenerator

Een mooi praktijkvoorbeeld is de Car-Configurator voor Mulder-Mazda. Het AM-i (Auto Motive intelligence) project combineert de online en offline wereld van de autodealer en verbindt de verschillende factoren in de autobranche. Wij zijn betrokken bij de visie ontwikkeling, de business-case, het herontwerpen van de processen, het managen van het veranderproces, het vermarkten van het AM-i concept en zijn verantwoordelijk voor de technische ontwikkeling. Lees hier meer over deze interessante case. 

Ben je benieuwd naar verbeterpotentieel in jouw organisatie?

Dan ben je klaar om kennis te maken met MetaFactory.

Interessante artikelen