Naar overzicht

Automotive Intelligence, over het succesvol samenbrengen van de online en offline wereld

Missie

Digitale transformatie in de autobranche

De cijfers van autodealer Mulder-Mazda waren al goed, maar directeur-eigenaar Jeroen Dols zag in 2018 het ‘verborgen’ groeipotentieel voor autodealers. Daarvoor moest de manier van werken anders worden georganiseerd. De sleutel? Optimaliseren door het maximaal benutten van beschikbare data en automatiseringsmogelijkheden.
De business moest helemaal om en de digitale transformatie van Mulder-Mazda werd ingezet. Mét succes. De inzichten en ervaringen van Jeroen hebben geleid tot de oprichting van een nieuw bedrijf: AM-i, Automotive Intelligence.

Lees hoe deze visionaire autodealer samen met MetaFactory de online en offline wereld in de autobranche weet te verbinden.

Aanpak

Ontgrendelen van de mogelijkheden

De gemiddelde autodealer heeft een website en een mooie showroom, en hoopt dat er een klant binnenwandelt. De dealer heeft beperkte tools ter beschikking om de ideale klantreis te ondersteunen. Een woud van nauwelijks met elkaar samenwerkende ICT systemen is hier mede debet aan. Vanuit dat inzicht is AM-i ontwikkeld, waarbij alle processen in een dealerbedrijf slim worden ontsloten, geborgd en geautomatiseerd in het Cloud based AM-i Dealer Management Systeem. AM-i heeft tot doel om de schat aan data die zorgt voor een significante rendementsverbetering, te ontgrendelen door middel van het verbinden van de online en offline wereld van de autodealer-organisatie met een (SAAS)geïntegreerd verkoopsysteem. Met als resultaat: meer leads, meer omzet en lagere vaste kosten. MetaFactory ontwikkelt deze software voor AM-i.

Automotive Intelligence

De basis van het AM-i systeem bestaat uit een eigen dealer data-platform waarin de autogegevens en voorraadgegevens zijn opgeslagen. Deze gegevens worden vervolgens ingezet om waarde toe te voegen voor de autodealers in hun verkoopproces. Het platform ondersteunt op dit moment 13 merken en dat aantal wordt as we speak uitgebreid.

De eerst beschikbare gekomen modules zijn de Carstock en het Online advies gesprek.

Met de Carstock module komt de volledige voorraad van een dealer online beschikbaar, via een volledig geautomatiseerd proces. De auto’s worden gepubliceerd op de eigen dealer website en op alle bekende auto portalen.
Met AM-i online advies kan een dealer klanten op afstand ondersteunen bij hun keuzeproces door samen de gewenste auto te configureren.

Dit is het begin van de transformatie van de dealermarkt met een compleet pakket van modules die de verkoper ondersteunen en de onderliggende processen optimaliseren.  De focus ligt nu op de Nederlandse markt, maar het systeem is opgezet om op langere termijn op te schalen naar dealers in de grote Europese landen.

De rol van MetaFactory

MetaFactory kwam in beeld bij Jeroen Dols vanuit de behoefte aan een partij die de hoge mate van complexiteit en flexibiliteit aankon. De samenwerking is uitgegroeid tot een relatie die Jeroen bestempelt als ‘partners in business’. Het MetaFactory team is betrokken geweest bij het hele traject van het uitwerken van het dealerconcept, de visie en het verdienmodel, t/m de vertaling naar en ontwikkeling van goed werkende software systemen en processen en de (online) strategie gericht op optimale customer engagement.

Toekomstbestendig ontwikkelen

Bij de start van het traject speelde er een dilemma. Er was behoefte aan het op korte termijn realiseren van een werkende eerste versie van de CarConfigurator van AM-i, waarbij er al een prototype beschikbaar was. Voortbouwen op het prototype zou de snelste route zijn, maar MetaFactory adviseerde om opnieuw te starten en een professionele ontwikkelstraat te creëren met de MetaFactory ontwikkelwijze en tooling. Bij productontwikkeling waarbij er sprake is van het gaandeweg ontwikkelen en verbeteren van de processen is een dergelijke aanpak cruciaal. Dit kost extra tijd en geld, maar biedt wel de flexibiliteit en onderhoudbaarheid die noodzakelijk is om AM-i in te kunnen zetten bij meerdere dealers voor meerdere automerken. De MetaFactory Code Composer is daarbij een zeer waardevolle tool: het stelt het AM-i team in staat om snel aanpassingen door te voeren in de applicatie en te refactoren.
Nu de basis staat in combinatie met de eerste modules, werken we aan het completeren van de suite dealer modules.

Meer weten over AM-i? Bekijk next-gen automatisering voor dealers en autobedrijven.

“Oplossingsgericht en meedenkend,  flexibel, en denkend vanuit kansen in plaats van onmogelijkheden.”

Jeroen Dols

Opdrachtgever
AM-i - Jeroen Dols, algemeen directeur
Diensten
Refactoring legacy
Periode
2018 - 2021

resultaat

De aanpak leidde tot de volgende resultaten:

100%
Bedrijfsgroei
Mulder-Mazda is de snelst groeiende dealer in Europa
100%
Onderscheidend vermogen
Sterke online presence en het creëren van een persoonlijke klantbeleving in de showroom